Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej
W chwili obecnej z uwagi na pandemię od dnia 3 listopada 2020 roku do odwołania zostało zawieszone osobiste udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego we wszystkich punktach zlokalizowanych w powiecie (zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Sprawiedliwości). Od tego dnia porady prawne odbywają się wyłącznie za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (tj. telefonicznie, e-mail itd.). Aby skorzystać z pomocy prawnej za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, należy umówić się telefonicznie w Wydziale Rozwoju Powiatu pod numerem telefonu +48 14 68 83 327 lub +48 571 356 913 (w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Tarnowie). Istnieje również możliwość rejestracji internetowej pod adresem https://np.ms.gov.pl/malopolskie/tarnowski.
Punkt mieści się w budynku Świetlicy Profilaktyczno-Wychowawczej w Pleśnej (za budynkiem Szkoły Podstawowej) i czynny jest trzy razy w tygodniu:
- Poniedziałki od 16:00 do 20:00
- Środy od 8:00 do 12:00
- Piątki od 13:00 do 17:00
Kontakt telefoniczny jest możliwy pod nr 14 679 83 30 (w godzinach pracy Punktu).
Aplikacja do rejestracji osób uprawnionych
Od 1 stycznia 2019 r. prawo do darmowej pomocy prawnej przysługuje osobie fizycznej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Rejestracja telefoniczna – 14 68 83 327 (Starostwo Powiatowe w Tarnowie) lub 14 629 28 20 (Urząd Gminy Pleśna).
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
- poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach, lub
- wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
- udzielenie pomocy w sporządzeniu projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym, lub
- sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym.
Uprawnione osoby będą mogły uzyskać informacje w zakresie:
- prawa pracy,
- przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej,
- prawa cywilnego,
- spraw karnych,
- spraw administracyjnych,
- ubezpieczenia społecznego,
- spraw rodzinnych,
- prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw:
- podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- z zakresu prawa celnego, dewizowego i handlowego;
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.
Zgodnie z ustawą, podstawą do udzielenia nieodpłatnej porady prawnej będzie stanowiło okazanie przez uprawnioną osobę dokumentów potwierdzających prawo do darmowej porady tj.:
- oryginału lub odpisu decyzji, nie starszej niż rok, o przyznaniu świadczenia z pomocy społecznej,
- dowodu osobistego,
- ważnej Karty Dużej Rodziny,
- zaświadczenia, o którym mowa w ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
- ważnej legitymacji weterana albo legitymacji weterana poszkodowanego, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa,
- oświadczenia w przypadku gdy osoba uprawniona nie jest w stanie przedstawić stosownych dokumentów z uwagi na sytuację kryzysową lub zdarzenie losowe.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.




